Enti in rete L.482/99   

Fra musica, balli e scultura del legno

Storie di Legno

Estòrias de bòsc

Storie di Legno
italiano I bastoni di Jòrs - una ventina quelli censiti - sono come capitelli romanici scolpiti lungo tutta la superficie in sequenze a spirale. Occorre farli ruotare per capire ciò che vi è rappresentato, la storia in ogni sua fase. Pure le sculture - un centinaio - hanno rigidità, pienezza e leggerezza, tratti medievali, che a ben vedere sono tipici dell'espressione figurativa popolare delle valli occitane. 
Jòrs usava tutti i legni possibili, a volte due tre assieme, il piedistallo in castagno, una figura di maggiociondolo, l'altra in acero campestre, la terza di nuovo in castagno. I soggetti erano la caccia, le nozze, la festa da ballo, i carabinieri a cavallo che trascinano i disertori in catene, poi mucche, lepri, aquile, serpenti, galli forcelli. In un bastone raccontò l'incidente capitato nel 1939 al Molino sottano: un uomo, Pietro Sordello, morto tra gli ingranaggi. Per il furto all'osteria dell'Aquila reale fece una scultura complessa con gli osti Gepin e Ginota, il bancone col tiretto dei soldi, i carabinieri che arrestano i ladri colti sul fatto. Jòrs amava lo scherzo. Quando una lepre fu vista nell'orto di Nòtu d' Mariolin - la cui mira in paese tutti sapevano incerta, fece una scultura con il cacciatore, il cane, la lepre e gliela diede: "Tu le lepri non le prendi, però loro vengono a trovarti!"
occitan Las canas de Jòrs - ne coneissem na vintena - son esculturaas de pertot, coma lhi chapitels romans. Las estòrias s'envertolhon d'entorn e chal las virar en arreond per comprèner tota l'estòria dal prencipi a la fin. Decò lhi chichos - na centenaça aqueli coneissuts - an plenessa e duressa e vauressa, coma dins l'escultura de l'age mesan, e tot aquò, a ben veire, es típic de la mòda figurativa popolara dins las valadas occitanas.
Jòrs, dins sias esculturas, fasia pas questions de bòsc. Prenia çò qu'al avia, magara dui tres bòscs ensem dins la mesma escultura: lo pè en chastanhier, un chicho d'amborn, n'autre d'usarabi, n'autre mai de chastanhier. Lhi sobjècts eron la chaça, las nòças, lo bal, lhi carabiniers a caval que menon lhi disertors en preson, puei vachas, leures, aiglas, serpents, faisans. Jòrs avia fach na cana ente al contiava lo malur dal Molin sotan ental '39: 'n'òme, Peire Sordel, mòrt al mes de lhi engranatges. Quora an raubat a l'òste de l'Aigla reala a fach na gròssa escultura, abo lhi dui padrons de l'òste qu'eron Gepin e Ginòta, lo bancon abo lo tiret di sòldis dubèrt e lhi carabiniers qu'arreston lhi dui ladres pilhats sal fach. A Jòrs plasia decò rire. Quel bòt qu'avion vist una leure dins l'òrt de Nòto d' Mariolin - que coma chaçaor tuchi sabion maladrech - al a pensat de far 'n'escultura abo un chaçaor, un chan e na leure, e lhi l'a donaa en disent: "Te, las leures las pilhes pas, alora son lor que venon da tu!"

Storie di Legno

Estòrias de bòsc

Storie di Legno
italiano I bastoni di Jòrs - una ventina quelli censiti - sono come capitelli romanici scolpiti lungo tutta la superficie in sequenze a spirale. Occorre farli ruotare per capire ciò che vi è rappresentato, la storia in ogni sua fase. Pure le sculture - un centinaio - hanno rigidità, pienezza e leggerezza, tratti medievali, che a ben vedere sono tipici dell'espressione figurativa popolare delle valli occitane. 
Jòrs usava tutti i legni possibili, a volte due tre assieme, il piedistallo in castagno, una figura di maggiociondolo, l'altra in acero campestre, la terza di nuovo in castagno. I soggetti erano la caccia, le nozze, la festa da ballo, i carabinieri a cavallo che trascinano i disertori in catene, poi mucche, lepri, aquile, serpenti, galli forcelli. In un bastone raccontò l'incidente capitato nel 1939 al Molino sottano: un uomo, Pietro Sordello, morto tra gli ingranaggi. Per il furto all'osteria dell'Aquila reale fece una scultura complessa con gli osti Gepin e Ginota, il bancone col tiretto dei soldi, i carabinieri che arrestano i ladri colti sul fatto. Jòrs amava lo scherzo. Quando una lepre fu vista nell'orto di Nòtu d' Mariolin - la cui mira in paese tutti sapevano incerta, fece una scultura con il cacciatore, il cane, la lepre e gliela diede: "Tu le lepri non le prendi, però loro vengono a trovarti!"
occitan Las canas de Jòrs - ne coneissem na vintena - son esculturaas de pertot, coma lhi chapitels romans. Las estòrias s'envertolhon d'entorn e chal las virar en arreond per comprèner tota l'estòria dal prencipi a la fin. Decò lhi chichos - na centenaça aqueli coneissuts - an plenessa e duressa e vauressa, coma dins l'escultura de l'age mesan, e tot aquò, a ben veire, es típic de la mòda figurativa popolara dins las valadas occitanas.
Jòrs, dins sias esculturas, fasia pas questions de bòsc. Prenia çò qu'al avia, magara dui tres bòscs ensem dins la mesma escultura: lo pè en chastanhier, un chicho d'amborn, n'autre d'usarabi, n'autre mai de chastanhier. Lhi sobjècts eron la chaça, las nòças, lo bal, lhi carabiniers a caval que menon lhi disertors en preson, puei vachas, leures, aiglas, serpents, faisans. Jòrs avia fach na cana ente al contiava lo malur dal Molin sotan ental '39: 'n'òme, Peire Sordel, mòrt al mes de lhi engranatges. Quora an raubat a l'òste de l'Aigla reala a fach na gròssa escultura, abo lhi dui padrons de l'òste qu'eron Gepin e Ginòta, lo bancon abo lo tiret di sòldis dubèrt e lhi carabiniers qu'arreston lhi dui ladres pilhats sal fach. A Jòrs plasia decò rire. Quel bòt qu'avion vist una leure dins l'òrt de Nòto d' Mariolin - que coma chaçaor tuchi sabion maladrech - al a pensat de far 'n'escultura abo un chaçaor, un chan e na leure, e lhi l'a donaa en disent: "Te, las leures las pilhes pas, alora son lor que venon da tu!"